top of page

חדש על המדף

נָכוֹן 

  כתב-עת לאוטופיה ודיסטופיה בספרות

מאת: יאיר בן־חיים

bartana@ariel.ac.il

בשער: יצירה של האמנית הקרמיקה והמשוררת מיכל הירש נוי

יש לה את זה / יודית שחר

 

לפעמים עַל הַשְּׁבִיל הַמְּיֻבָּל

הִיא יוֹדַעַת

יֵשׁ לָהּ אֶת זֶה,

אִם רַק טִיפּ טִפָּה תִּתְאַמֵּץ

תִּבְקַע אֶת כְּרִיכוֹת הַפָּנִים,

אִם רַק תַּתִּיר אֶת תַּכְרִיכֵי הָעוֹר

אוּלַי הִשְׁתַּנּוּ הַכְּלָלִים.

 

אֲבָל יֵשׁ לָהּ אֶת זֶה:

גַּחְלִילִית שֶׁפּוֹצַחַת בְּאוֹר

זָמִיר שֶׁמְּזַמֵּר

אַרְיֵה שֶׁשּׁוֹאֵג

אַיָּלָה הַמַּטָּה צַוָּארָהּ

עַל גֵּב מַיִם זַכִּים

 

הִיא הַכֹּל

הִיא כֻּלָּם

הִיא כְּלוּם

אִישׁ לֹא יִרְאֶה

אֲבָל יֵשׁ לָהּ אֶת זֶה

שני שירי גלות / סיגל בן־יאיר

1.

חִנָּם שָׂנֵאתִי אוֹתְךָ

וְאַתָּה גֵּרַשְׁתָּ אוֹתִי

וּבֵיתֵנוּ הָיָה לְאֵפֶר

 

כָּל יָמֵינוּ גָּלוּת וַחֲלוּקַת הָאָרֶץ

צָפוֹן לְךָ וְדָרוֹמָה לִי

 

וְזוֹ מִלְחַמְתֵּנוּ: חָרָשׁ וּמַסְגֵּר הָיִיתָ

בּוֹנֶה בָּתִּים מֵאַיִן, גּוּפְךָ קַרְדֹּם וְצִפָּרְנֶיךָ

חֲרוּטוֹת אֲדָמָה

וַאֲנִי כָּל יָמַי נִצֶּבֶת

יָדַי מוּשָׁטוֹת כְּלַפֵּי שָׁמַיִם רַבָּא, מְפָרֶקֶת

בָּתֵּי מְנוֹרָה וְחֹשֶׁךְ.

 

2.

לְעִתִּים אֲנִי חוֹלֶפֶת עַל פְּנֵי הַבַּיִת

שֶׁהָיָה בֵּיתֵנוּ וְצִפּוֹר

אֵינָה שׂוֹרָה

הַשִּׁיר הוּא הַלְמוּת קוּרְנָסֵי

הַשִּׁכְחָה.

גיליון מס' 1 של כתב-עת ספרותי ייחודי חדש "נכון" יצא לאור. 

 

הוגה כתב-העת הוא הסופר, המשורר וחוקר הספרות, פרופ' אורציון ברתנא מצא כי אין במה לספרות הדמיון בספרות הישראלית עד כה, ושם לעצמו מטרה לפרסם ספרות עכשווית זו, לעיין בה ולהעריך אותה.

ספרות הדמיון היוצר, רגשית והגותית, העל-מציאותית היא עיקר הספרות בתקופה שלנו. המחשבה האנושית הגדולה נמצאת בה. מאין באנו, מי אנו, לאן אנחנו הולכים, אלה הן שאלות יסוד העוסקות בספרות בת זמננו.

חטיבות גדולות בספרות משתייכות לעל-מציאותי, ביניהן: ספרות דתית, ספרות הפנטסיה לסוגיה, ספרות המדע-הבדיוני, גם מרבית ספרות הילדים הטובה. מדובר בקבוצת-על בפני עצמה, הכוללת סוגים ותת-סוגים. לא כולם מוכרים בזמננו, ולא כולם זוכים בהתעניינות הקוראים.

 

במאה האחרונה הספרות כונתה על-ידי חוקרים שונים, בכינויים: פנטסיה, אגדה, מיתוס, ספרות עממית, מטא-ריאליזם, ספרות מטאפיזית ועוד.

 

בכללותה אפשר לקרוא לה אוטופיה ודיסטופיה – ציפייה לעתיד במובן של יש מופלא, וצפייה מזהירה במובן של אסון שעלול להתרחש.

 

הרשימה הפותחת את הגיליון של חוקר הספרות ד"ר חן יסודות 'האלוהות כמהות עתיקות נשמה' חושפת אותנו לפרק מתוך ספר על יצירתו של הסופר דוד שחר שספריו הראשונים יצאו לאור בשנות החמישים במאה שחלפה. ספרו הראשון, "על החלומות", מעמת את גיבוריו, ילידי העיר הקסומה, עם ההווה המאכזב ועם המציאות הכעורה של חייהם. דוד שחר, פרסם קובצי סיפורים, רומנים, ביוגרפיות וספר ילדים "הרפתקאותיו של ריקי מעוז", שזכה להצלחה ויצא במהדורות רבות.

 

בגיליון ישנם סיפורים ומסות ביניהן של הסופר, אורן בן־יוסף, 'התהום שמביטה בחזרה' מסה המציבה כמה וכמה שאלות בהסתמך על סדרות שונות בעולם כמו 'מסע בין כוכבים' והמציאות המוצגת בסרט ומנסה למקד את הטוב והשוני שחל בתפיסת האדם כלפי היחס לבעלי החיים, היחס האומר שאל לו לאדם לנצל את כוחו ולערוך ניסויים בבעלי חיים והפסקת מנהג אכילתם. בסדרות שונות בהן עוסקת המסה, המוצגות כצמחוניות. מאין רמיזה למה שיקרה או אמור לקרות בעתיד.  במסה זו מציב בן־יוסף את האפשרות האחרת הנשענת על סרטים וסדרות ובצידה הצבת האחריות, ראיית האחר המחשבה על העתיד והבנה שהחיים חשובים יותר מכל רווח.

 

מסה אחרת בגיליון שכתב וועלוול טשרנין  משורר יידיש, אתנוגרף, מתרגם ומבקר ספרות  על 'בין אוטופיה לדיסטופיה': מסה העוסקת ב'ספר גן העדן'  מאת איציק מאנגר.

 

כתב עליו מבקר הספרות היהודי־רוסי ולרי דימשיץ במאמרו: "שירי הצד האחר,  שפורסם בתור מבוא לתרגום הרוסי למרות היותו כמו שאר משוררי היידיש בני דורו, הוא עשה משהו הפוך ממה שעשו בני זמנו.

 

 

מסות נוספות בגיליון של יבשם עזגד 'העתיד שבא מן העבר' דביר מלניק'הדיאלקטיקה בין אוטופיה לדיסטופיה ביצירת חורחה לואיס בורחס'. ברק ברתנא במסה 'המבט האוהב'. רן יגיל במסה –סופר הסופרים.

 

מאמר מעניין ומרתק של הסופר והעיתונאי אלי אשד הידוע בחיבתו הרבה למדע בדיוני וכמה מספריו מציבים את חיבתו זאת.  שם המאמר: 'העתיד האוטופי של שנת 2018 על-פי בוריס שץ'. המאמר עוסק בספרו הראשון של ב. שץ 'ירושלים הבנויה: חלום בהקיץ' שנכתב כ-100 שנים לפני שנת 2018  סיפור המציב עולם חלופי של שנת 2018 שחלקו התגשם בצורה לא שונה כל-כך ממה שציפה לו המחבר וחלקו הוא מעל ומעבר לחלומותיו הפרועים ביותר.

במקור פורסם הסיפור ביידיש וזאת יצירה אחת מהמעטות מסוגה המציבה את האוטופיה העתידנית  שפורסמה בשנת 1892 בכתב-העת 'הפרדס'.

 

 

עוד בגיליון, שירים של רפי וייכרט, יואב חייק, יהודה ליב ויטלזון, יודית שחר, איתמר יעוז קסט, סיגל בן־יאיר, עמוס אדלהייט ויחזקאל נפשי. סיפורים של אורציון ברתנא, אבנר הנמן, צדוק עלון, ברק ברתנא.

 

בהצהרת הכוונות של עורך ומייסד כתב-העת  נכון אומר פרופסור אורציון ברתנא" 

"הכוונה בייסוד נכון היא בעיקר לפרסם ספרות עברית-ישראלית בת ימינו עד ימינו אלה ממש, ובעיקר בה לעסוק. עם זאת, יהיה בו מקום גם לספרות עברית בת דורות קודמים עד דורות קדומים; וגם לספרות עולמית פנטסטית, שמופיעה בעברית בתרגום. אפשר לומר, אם כן, כי עניינה באוטופיה ובדיסטופיה בעברית. מדובר בפרוזה, בשירה וגם בדרמה. לצד ספרות מקור תופענה מסות בנושא וגם ביקורות".

 

כל שנותר לי לאחל שדרכו של כתב-העת 'נכון' תימשך ותיתן את הבמה לאחרוּת הקיימת בממלכת הדימיון של היוצרים. בהצלחה לעוסקים בעשייה וקיום במה נוספת וחדשה  עם נישה ייחודית המחברת בין עולמות בספרות הישראלית ובספרות העולמית.

עורך פרופ' אורציון ברתנא , , 183 עמ',  54 ש"ח

2. פאר אוטופיה

 

פַּעַם לָקַחְנוּ אוֹתָךְ לְ"אוּטוֹפְּיָה",

פַּארְק שֶׁל סַחְלָבִים וּפַרְפָּרִים,

וּפִתְאוֹם אֶחָד כָּתֹם הִתְיַשֵּׁב לוֹ

עַל כְּתֵפֵךְ, וְצִלַּמְנוּ וְהַיִינוּ מְאֻשָּׁרִים.

 

הַכֹּל עִנְיָן שֶׁל זְמַן וּנְסִבּוֹת, בִּתִּי,

יָכֹלְנוּ לָגוּר בְּמָקוֹם יוֹתֵר יָפֶה,

וְלֶאֱהֹב אֶת קִיּוּמֵנוּ לֹא פָּחוֹת

עַד שֶׁהֻחְלַט – "אוֹטוֹ דֶה פֶה".

אוטופיה זה ממש כאן / רפי וייכרט

 

  1. רשמים מהבניאס

 

לִרְאוֹת אוֹתָךְ כֹּה מְאֻשֶּׁרֶת

מוּל מַיִם שֶׁיּוֹרְדִים מִן הֶהָרִים,

לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹלֵךְ – "קָרִים! קָרִים!"

וְלָדַעַת – אִי אֶפְשָׁר הָיָה אַחֶרֶת.

 

כִּי לְכָאן הוֹלִיכוּ נְתִיבֵי חַיַּי כֻּלָּם,

לַשְּׁבִיל הַזֶּה בְּצַד הַמַּיִם הַשּׁוֹצְפִים

לַהַכָּרָה שֶׁאָנוּ הַטּוֹבִים בַּשֻׁתָּפִים,

וְשׁוּב – מְלוֹא פִּי – לִינֹק שִׂמְחַת עוֹלָם.

 

 

כתב-עת 'נכון' - אורציון ברתנא - אוטופיה - דיסטופיה 

פורסם בתאריך 15/10/2018

שִׁירָתָא - סֵפֶר שִׁירָה מֵאָלֶף וְעַד
bottom of page