top of page
מפגש עם הסופרת והמשוררת - מיכל דורון.jpg

מאת: יאיר בן־חיים

מיכל דורון ויאיר בן־חיים במפגש לכבוד ספרה - 'מעבר לגבות החשופות'.

מיכל דורון ויאיר בן־חיים

ביום שלישי כ"ה באייר תשפ"ג בתאריך  16/05/2023 נערך בסלון הספרותי בדיזנגוף סנטר מפגש עם הסופרת, המשוררת והגרפולוגית מיכל דורון  לכבוד ספרה 'מעבר לגבעות החשופות' שיצא לאור ב-'חדרים בית הוצאה לאור'.

את האירוע הנחה המשורר ועורך הספר מו"ל הוצאת 'חדרים' שפתח את האירוע בדברים על הספר.

התכנסנו כאן היום כדי לפגוש את הסופרת, המשוררת והגרפולוגית המומחית מיכל דורון לכבוד ספרה 'מעבר לגבעות החשופות'. היה לי הכבוד להיות המוציא לאור של הספר בהוצאת 'חדרים'.

מיכל דורון, סופרת, משוררת וגרפולוגית מומחית בתחום העסקי, קליני ומשפטי, בעלת תואר שני במדעי ההתנהגות. תושבת העיר תל-אביב. מכהנת כיום כיו"ר הוועדה לגרפולוגיה משפטית של האגודה לגרפולוגיה מדעית, חברה באגודת הסופרות והסופרים העברים ומכהנת כיו"ר ועדת האתיקה של האגודה.

דורון חוקרת את האדם היוצר ואת כתבי היד של סופרים, משוררים ומחזאים ומרצה במכללות בנושאים אלה. מאמריה עוסקים בגרפולוגיה, בפסיכולוגיה ובספרות ומתפרסמים בכתבי-העת 'מאזנים', 'המסדרון'  'פסיפס' ובעיתונות הכתובה 'ידיעות תקשורת' ועוד...

ספרה 'בקרום הדק' ספר שירה, זכה בתעודת הוקרה על-שם המשורר דוד לויתן מטעם עיריית חולון. שיריה פורסמו בכתבי-עת ספרותיים ובאסופות שירה רבות. ובשנת 2018 זכתה באות השירה מטעם מוזיאון השלום בנאפולי איטליה.

הספר 'מעבר לגבעות החשופות' כולל מקבץ של עשרים וחמישה סיפורים, עם קורטוב של שמחה, קמצוץ של טירוף ושיגעון, זיק לאהבה ותשוקה, זיקנה ונפש האדם, מול התודעה המתייצבת  נחושה  וחזקה. אציין שאת שם הספר בחרתי מתוך הסיפור 'חלמון מדברי' והציור המעטר את עטיפת הספר הוא באדיבותו של האמן הישראלי הבינלאומי דוד גרשטיין.

מקבץ הסיפורים בספר עוסק בהתמודדות של אנשים, מול מצבים בחיי היומיום על הנסתר והגלוי המניעים את האדם אל נבכי נפשו, אל התודעה ורגשותיו.

חלק ניכר מהסיפורים מעלים סיטואציות ממערכות יחסים שבינו לבינה, התאהבות, סקס והתמכרויות לאלכוהול וסמים. לא אחת ישנן דמויות המאבדות את שפיותן ומוצאות דרך קלה ובטוחה אל הסוף השקט וישנן דמויות הנחשפות לגילוי תובנות ולקחים המאירים את דרכם.

אחד הסיפורים בספר  'מטה קסמים" מגולל את סיפור העלייה לארץ ישראל בשנותיה הראשונות, התקופה בה שיכנו את העולים במעברות הסיפור חושף את עולמו של הילד יחזקאל שעלה לישראל מעירק, ונאחז בקסמו של העיפרון איתו הוא מצייר. ציטוט קצר מהסיפור:

"כשאחזתי בידיי את העיפרון הרך, חשתי כאילו אני מרחף מעל הקרקע הכואבת, לא הייתי יותר הילד העיראקי הבודד, הייתי שליחו של אלוהים. הוא הטיל עליי משימות ודרכו גיליתי את הארצות החדשות". ללא ספק,  עיפרון הפחם הטיס את יחזקאל לעולמות חדשים ושונים.

בהמשכו של הספר עולים מתוך הסיפורים נושאים כמו 'התקפי חרדה',  התאבדות, היכרויות ברשת האינטרנט, ערבים ויהודים, אדמה, דת ואלוהים, אותות הגיל, וקמטי הזיקנה.  סיפור מַכְמִיר לֵב המעלה לדיון את נושא  דימו הגוף, הוא הסיפור 'המלכה' החושף את הקוראים לנושא כאוב אותו אנחנו מכירים 'האנורקסיה'  ההרעבה העצמית, על-מנת להראות כמו בובת הראוה המוצגת בחלונות הראווה בבוטיקים. בסיפור זה מצליחה מיכל  להעלות את הנושא לתודעה, וככל שידונו בנושא, זה מבורך.

הסיפור החותם את הספר: 'מגיע לך להיות מאושרת' מדבר על שרונה שבמשך 12 שנים היתה מוקד לאינוס מצד הבוס במשרד בו עבדה. לאחר שנים משהכירה בעובדות הבינה כי מגיעה לה להיות מאושרת. "הפעם הראשונה שסיפרה על הפגישות החטופות והכפויות עם מר אלקובי הבוס הגדול בו היה מפשיט אותה בכח, כאילו הייתה חפץ שמקלפים משכבות נייר".

הספר 'מעבר לגבעות החשופות' הוא בהחלט ספר ראוי, שכל קורא יניב ממנו את המעבר האישי שלו.

אני ממליץ לקרוא את הספר, מובטחת לכם הנאה מכתיבה שוטפת, בועטת ולא אחת חצופה.   

לאחר מכן הזמין את המוזיקאים יוסי יגילי וערן זעירא לביצוע השיר: 'רוח סתו' של הזמר והמלחין גרי אקשטיין ז"ל.

הדוברת הבאה שהוזמנה לשאת דברים על הספר היא  ד"ר נורית צדרבוים, סופרת, משוררת חוקרת, אמנית ואוצרת תערוכות. מייד אחריה נשאה דברים הסופרת והמשורר ורדה גנזך.

בהמשך הוזמנו שוב המוזיקאים יוסי יגילי וערן זעירא לביצוע  השיר 'אלו החיים' שכתבה מיכל דורון ולחן של יוסי יגילי.

הדוברת הבאה שנשאה דברים היתה הסופרת, המשוררת ומבקרת הספרות דליס, שקראה את רשימתה על הספר  שפורסמה בגיליון  מס' 15 של כתב-העת 'המסדרון' שיצא לאור בחודש יוני 2022.

אחרי דליס הוזמן חוקר הספרות ועורך אתר 'יקום תרבות' ד"ר אלי אשד לשאת דברים. שבחר להתייחס לסיפור אחד  מהספר 'הלילה הגורלי'.

אתנחתא מוזיקלית שלישית, בצעו המוזיקאים יוסי יגילי וערן זעירא את השיר 'זעקת ההמונים השקטים' שכתבה מיכל דורון ולחן של יוסי יגילי.

הדוברת האחרונה שהוזמנה לשאת דברים היתה המשוררת ומבקרת הספרות חגית בת־אליעזר.

מוזמנים לצפות באלבום התמונות ובסרטון האירוע.

מפגש עם הסופרת והמשוררת מיכל דורון | יאיר בן־חיים | 'מעבר לגבעות החשופות'

פורסם בתאריך: 17/05/2023

המפגש הראשון עם הספר שלך מתחיל כאן ועכשיו..jpg
bottom of page