המטאדור שמחייה את השוורים

וצוֹבֵעַ אותם בְּאָדֹם עַז

כתב וצילם: יאיר בן־חיים

תנו לשוורים לחיות 

זוהי האמירה המסכמת את מסע היצירה של עצמון יניב, מסע שהחל באפריל 2015 והציב באדום עז את זכותם של השוורים לחיות 

בציוריו של יניב מוצבים השוורים בסיטואציות שונות, כמעט כולם צבועים באדום. דמות השוורים הילכה כקסם מציור לציור תוך כדי שילוב פוזיציות שונות ובכל אחת מהן יש אמירה.  אהבתי את הצבעוניות והמרקם בצבעי השמן בהם השתמש, עם דגש על פרופורציות משתנות, לכאורה ניתן לזהות בכל אחד מהציורים הקפדה על  קו ומבע שונה, יחד עם זאת יש מכנה משותף לכולם,  הזעקה המהדהדת, המבקשת, תנו לשוורים לחיות.

 

ממישוש בעבודותיו ניתן לחוש בטקסטורה המציבה את האובייקט כתלת ממד, השילוב והמרקם של נפח הצבעים השלובים יוצרים  למתבונן חוויה שהיא שילוב של חוש הראייה וחוש המישוש.

אין ספק, עצמון יניב הוא תגלית בעולם הציור.

 

ביום פתיחת התערוכה  הרצתה ד"ר נורית צדרבוים, משוררת ואמנית פלסטית רב-תחומית, על שירתו של יניב בה נמצאו עקבות לכמיהתו העזה לצבע וציור, סממן הנמצא בלא מעט משיריו.

בשירו "מצייר באדום עז" מביע עצמון יניב היטב מהו המעיין ממנו נובעת יצירתו.

צוֹבֵעַ בְּאָדֹם עַז / עצמון יניב

 

מְנַקֵּז הַכֹּל בְּעַצְמִי/וְצוֹבֵעַ/בְּאָדֹם עַז/כְּמוֹ הַדָּם

הַזּוֹרֵם בָּעוֹרְקִים/כְּמוֹ הַיַּיִן הַטּוֹב/הַמְּשַׂמֵּחַ

לֵבָב/אֲנָשִׁים/וְשָׂדוֹת יְרֻקִּים/מֶרְחָבִים/בְּלִי

מִסְגֶּרֶת וּזְמַן/וְכִסֵּא שֶׁל מַלְכוּת/וְכֵלִים לְבָנִים/לֹא

שְׁקוּפִים/כְּמוֹ הַלֵּב הַפָּתוּחַ אֵלַיִךְ /טָהוֹר/עוֹד

 תִּרְאֶה/אַתְּ אָמַרְתְּ/הַצִּיּוּר כְּמוֹ רִקּוּד/וְאֶרוֹטִי

וְרַךְ/אַל תִּשְׁכַּח/כְּשֶׁאַתָּה בְּמִכְחוֹל מְרַקֵּד/עַל גַּבֵּי

הַבַּד הַלָּבָן/זֶה מָחוֹל/בּוֹ אַתָּה מְרַקֵּד יָד בְּיָד /

עִם בַּת זוּגָתְךָ הַפְּנִימִית/וּבְרֹאשְׁךָ/מִתְנַגֶּנֶת

בְּעֹז/מוּסִיקָה אֱלֹהִית.

 

השיר מתוך אנתולוגיית 'פסיפס יוצרים 2'

אין ספק, מה שחווה עצמון דניאל יניב בחודשים האחרונים נחשב לתופעה יוצאת דופן, ובזה ייחודה. ללא התראה מוקדמת פרץ ממנו דחף להתחיל לצייר וזה קרה לו לראשונה בחייו בגיל 64. עד כה שישה חודשים אחרי, הניב מעל 300 עבודות, הייתכן? קשה להאמין, אך זאת אמת לאמיתה.

 

עצמון יניב, נין לסופרת הארצישראלית הראשונה נחמה פוחצ'בסקי (נפ"ש). נכד למשורר עשהאל  פוחצ'בסקי. עורך דין ומגשר, עוסק בפעילות ציבורית מגוונת בהתנדבות ומשורר, הוציא לאור עד כה ארבעה ספרי שירה, בערב  פתיחת התערוכה השיק בו-זמנית גם את ספרו הרביעי 'כחץ מיתר שלוח'.

 

הר הגעש היצירתי הזה פרץ ממנו בחודש אפריל השנה, כמעט על בסיס יומי ובזמן אמת חשף ושיתף את עבודותיו עם חבריו ברשת החברתית ובכל פעם  מחדש הציורים עוררו התפעלות. הרושם הראשוני  מהתבוננות בציורים  שמדובר על צייר ותיק עם ניסיון של שנים וזאת ניתן לראות על-פי התוצאות  בטכניקות הציור בהן השתמש, לא אחת ניתן למצוא ציור רב-שכבתי עם שכבות של צבעים  וגם שימוש מינימלי היוצר פרספקטיבה ראייתית הגיונית, היוצרת את החוויה למתבונן.

זהו סיפור מעורר השראה ואך טבעי היה לקיים תערוכה מתוך היבול הפורה.  התערוכה מוצגת בימים אלה (עד 10/12/2015)  במשכן הספרייה המרכזית בקרית אונו,  במבואת הספרייה  ובמסדרון המוביל לשני אגפיה בנוסף הוצגו כמה תמונות  ים,  מעל בימת האודיטוריום שבמשכן.

 

עצמון יניב החל לצייר עם צבעי אקריליק ועבר לצייר בצבעי שמן. הקונספט בתערוכה מובנה על אנשים, ים ואופק ומה שביניהם, ולתוך העולם הזה הציב כשחקנים ראשיים את  השוורים. הסבב של התערוכה מתחיל בצד שמאל של המבואה בספרייה, עם ארבע תמונות של אנשים מול הים, מול האופק והשקיעה, התמונה הראשונה היא תמונת ה-'פליטים' העומדים בשורה, ממתינים וצופים אל האופק.  בהמשך תמונה נוספת מסדרת ה-'פליטים' התמונה של 'הגר וישמעאל', מביטים אל האופק  תוהים מה יעלה בגורלם,  בסמוך תמונה נוספת  מאותה סדרה,  זוג הורים ושלושת ילדיהם צופים בים שוקעים במחשבותיהם עם האופק.

 

בהמשך מצד שמאל במסדרון ניצבות על הקיר סדרת תמונות מופשטות מתוכן ניתן למצוא שוב את האנשים הממתינים,  אלה הנמצאים בצפייה לתרחיש שייטיב עם חייהם. בשל הפשט התהייה היא בעיני המתבונן, בקיר צדדי צמוד שתי תמונות פורטרט אחת מהן נטולת שם והשנייה נקראת charlotte inconnu.

ממול לאורך כל המסדרון ומצד שמאל של המבואה מוצגות  התמונות  מסדרת השוורים.

השימוש בשוורים באדום מסמל ללא ספק את המטפחת האדומה במלחמות השוורים ואת הדם הניגר שהיה מכתים את זירת המלחמה בה הלוחם אמן במלחמת פרים המנחית את מכת המוות  האחרונה לפר הפצוע.

 

מלחמת שוורים נחשבת לאחד מסימניה המובהקים של התרבות הספרדית והלטינית. אמנם הביטוי שהשתרש בעברית הוא "מלחמת שוורים", אך שור הוא בדרך כלל פר מסורס, ואילו בזירה, המטאדורים נלחמים נגד פרים שאינם מסורסים. בשנים האחרונות יצאו אגודות הפועלות למען זכויות בעלי החיים במחאה ובזכות מאבקם חוקקו חוק בספרד ובפורטוגל האוסר על הרג השוורים. לזכותו של עצמון יניב ייאמר שביצירתו הפך את מחול המוות של השוורים למחול של חיים.

 

 

 

פורסם בתאריך: 01/12/2015 אתם מוזמנים להגיב כאן למטה